jANNi    |♥|

Direktlänk till inlägg 16 januari 2013

dessa italienare

Av ♥ Janni ♥ - 16 januari 2013 13:00

Italienaren är ingen vanlig "hund" i den bemärkelsen att den trivs i en hundgård, vill sova i en hundkorg eller på en filt på golvet. Den som vill ha en sådan "hund" bör välja en annan ras! Att skaffa en italienare är som att skaffa en liten "bebis" och samtidigt få en kattlikt egensinnig liten VÄN. Ja, ibland undrar jag om hon inte tror hon är en katt.. Men en bebis det är hon verkligen!


Den mest målande beskrivningen av denna ras är "ett mellanting mellan gräshoppa, fladdermus och apa" dvs en mycket livlig, höghoppande/"flygande", vig och intelligent liten varelse. Hon är mycket intelligent när det gäller att lära sig vardagslydnad och har väldigt lätt för att lära sig nya "trick" om mamma kommer på något nytt dvs, hehe. Hon lär sig snabbt ditt kroppsspråk och kör sedan på det. Så ofta behövs inte några ord.


En italienare kräver en hel del av sin ägare, precis som många andra hundraser, men inte i form av timslånga promenader och massor av träning. Nej, den kräver istället massor av närhet, uppmärksamhet och tolerans - det sistnämnda speciellt under valp- och unghundstiden. Någon påstod att då man har italienarvalpar borde man vara utrustad med basebollhandske att plocka ner dem med då de kommer "flygande" i full fart. Det stämmer, för hon verkar tro att hon kan flyga. Hon är inte ett dugg rädd för höjder och kan hoppa från var som helst tyvärr. Det har funnits tillfällen där man fångat henne i luften mitt i hennes galenskaper.


Rasen är mycket lätt att ta med sig på resor och till släkt och vänner eftersom den inte hårar, inte dreglar, inte luktar hund och inte tar någon nämnvärd plats där den mestadels ligger som en liten hoprullad boll i ägarens knä. Ungefär så kan jag nog säga att det är ja.


Rasen kan vara reserverad mot främlingar. Detta är dock inte alls så som Olivia är som tur är (på gott och ont). Hon är mycket social och blir glad för alla ungefär. Ja, lite extra för mamma och pappa. hehe Men det är skönt att hon kan lägga sig i en främlings knä.


Den italienska vinhundens snabbhet och smidighet gör den idealisk att träna/tävla agility med. Den är orädd, höghoppande och har en suverän stresstålighet (tänder till full aktion på
"tre röda sekunder", kör sitt sprinterlopp i full fart och tänder sedan av lika snabbt igen). Till lydnadstävling är den däremot inte en av de lättaste då den, liksom katter och de flesta andra vinthundsraser, endast lyder med motivation och aldrig av tvång. Hehe, ja så är Olivia...


Den har en extremt tunn hud, ytterst lite underhudsfett och en sidenblank superkort päls nästan utan underull. Rasen är mycket väderkänslig och kan inte mutas om de inte vill gå ut (fast man kan lära sig att är det dåligt väder är det fort ut och fort in då går de snällt med). Men regnar det ute eller blåser hoppar de gärna över dagens springtur helt och hållet. Jag är ju ändå lite väderkänslig så det passar mig utomordentligt bra.


Det sköna med Olivia är just detta med soffpotatis inomhus och springgalen ute. Rasen är väldigt anpassningbar. Jag låg i soffan och hade feber och hon låg hos mig hela dagen. Det är nog en av det bästa egenskaperna med rasen. Sen att rasens personlighet är så underbar och utseendet är så eleganta är bara bonusar.


Dess karaktäristiska darranden, som många felaktigt tolkar som rädsla, är uttryck för många känslor (hunger, trötthet, frusenhet, att den är uttråkad, exalterad o.s.v.) men sällan för rädsla. Den har snarare lite övermåtta av dådkraft men däremot väldigt liten skärpa i sitt väsen.


Aggressivitet, hanhundsilska m.m är okända begrepp för italienaren som mer än gärna sover "i en hög" tillsammans med andra hundar oavsett kön, katter, människor o.s.v., med nosen
instucken på något varmt ställe (gärna i armhålan, springan mellan låren eller det bästa nämligen mammas bröst).


Det finns dock en sak som kan göra den helt förkrossad och, om det upprepar sig och blir allvarligt, kan knäcka den mjuka italienaren helt! Det är aggressivitet, ilska och elakhet från ägarens sida eller bråk inom den egna familjen samt att bli bortkörd, utestängd och att inte få vara nära de människor den älskar! Detta är det negativa (man har inte så mycket ensamtid med sin sambo i början av valptiden) som vi dock numera har lyckats lösa! Men hon är fan roligt. Ligger man och kramas och hon inte får vara med kan hon bokstavligt lägga sig på våra ansikten... Jag och Johannes brukar bara börja garva åt henne då. Man kan aboslut inte vara arg på henne en längre stund (fast jag är långsint) om hon har gjort nått fel, hon är alldeles för charmig för det. Ibland får man vara bestämd tills hon förstår, sen är det bra igen. Men hon testar en bara!


Italienare är verkligen den rätta rasen för mig och min sambo.


Vi var förresten i Bjuv i måndags och hälsade på en gammal barndomsvän som är höggravid just nu. Hon har en vovve på 7 år nu och Olivia och Cory lekte väldigt mycket faktiskt. Hon fick minsann igång gamlingen. Olivia hon sprang och sprang och sprang. Hon kom verkligen till sin rätt på den fotbollsplanen! Det var härligt att se.



     



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ♥ Janni ♥ - 23 juni 2013 17:30

Av ♥ Janni ♥ - 23 juni 2013 17:28

Jag måste tipsa om världens godaste chokladbollar jag gjorde igår kväll. Jag var lite nere då jag haft väldigt ont i ryggen sen i torsdags så jag behövde något sött, men inte för sött. Problemet med chokladbollar är att jag oftast inte gillar att...

Av ♥ Janni ♥ - 9 juni 2013 12:21

I fredags när jag skrev mitt sista ord på mitt avslutande paper för terminen som gått kände jag hur avslappnad jag blev. Det blev inget bra paper och jag är inte nöjd med denna uppgiften som jag är med mina andra. Det skiter jag i! Nu har jag gåt...

Av ♥ Janni ♥ - 14 april 2013 09:30

Jag måste få upp mitt flås om jag ska kunna hänga med i svängarna. Min prutt kommer jag aldrig kunna springa ikapp, men jag måste överleva åtminstone. Hon kan nog springa i evigheter. Det kan inte jag... hehe men det är skoj!     ...

Av ♥ Janni ♥ - 4 april 2013 08:00

Jag vill bara inleda den här månaden med att säga att jag just nu är väldigt less på livet av endast en fet jävla äcklig anledning.   punkt. ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina Mollysar

Feedjit

Översätt bloggen

Besökare

besöksräknare

Statistik


Skapa flashcards