jANNi    |♥|

Alla inlägg den 22 april 2012

Av ♥ Janni ♥ - 22 april 2012 17:00

Moshi Moshi!


På tal om det här med deklarationen. Förra året kom jag som sagt tidigare underfund med att jag inte är medlem i Svenska Kyrkan. Det är inget jag bryr mig om sådär så jag har inte tänkt på det förrän nu.


Jag blev väldigt fundersam över varför jag inte varit medlem överhuvudtaget,  när man automatiskt blir medlem när man föds i Sverige. Så jag betalar helt enkelt bara min begravningsavgift, vilket alla andra också gör (och ni som tror att ni inte gör det för det bara står en kyrkoavgift på er deklaration kan jag gott upplysa er om att begravningsavgiften ingår i kyrkoavgiften  som ni betalar plus en himlans massa andra avgifter som också ingår i den).


Men vi tänkte ju på det här att jag är döpt, men inte konfirmerad. Så vi (jag och Jolle då) pratade lite om det och tänkte att det kunde vara för jag inte är konfirmerad, men han var ju inte heller konfirmerad, men döpt och han är med i Svenska kyrkan och blev det automatiskt när han föddes.


Så idag när jag satt och funderade över det här så kom jag ju på att det där med automatik gäller ju enbart att jag blir medlem  när jag föds i Sverige om mina föräldrar är medlemma i Svenska kyrkan. Haha, ja det är ju bara jag i min familj som är född i Sverige så jag har inte blivit medlem i Svenska kyrkan på grund av att jag är invandrare. Ja, jag kallas tro det eller ej för invandrare (eftersom jag har en eller mer än en förälder som är född utomlands. Hela min familj består av invandrare faktiskt). Liten trevligt ringklocka som plingade.


Sen har jag börjat fundera över det här med kyrkan i övrigt. Jag vet inte ännu om jag tänker gifta mig i kyrkan eller om jag ska döpa mina barn. Jag är ju inte direkt religös och speciellt troende av mig så jag borde ta mig en liten funderare ifall jag som inte är medlem i Svenska kyrkan verkligen vill gifta mig i kyrkan eller döpa mina barn där. Jag menar varför döpa sitt barn om man inte tror på kyrkans budskap? Barnet kan ju senare själv välja att bli döpt, t.ex i samband med konfirmation om barnet väljer att bli troende. Det är ändå något man själv ska få välja anser jag.


Men om jag bestämmer mig för att jag vill gifta mig i kyrkan kan jag ju alltid göra det. Jag har ju Johannes. ;)



Av ♥ Janni ♥ - 22 april 2012 13:30



I need you so

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina Mollysar

Feedjit

Översätt bloggen

Besökare

besöksräknare

Statistik


Ovido - Quiz & Flashcards